بعد ازاین
که ویژوال بیسیک را اجرا کردیم و نوع پروژه خود را Standard EXE انتخاب
نمودیم ، وارد محیطی جدید خواهید شد . محیط ویژوال بیسیک در حالت Standard
EXE شامل پنجره های پروژه ( Project Explorer ) ، خواص ( Properties ) ،
طرح بندی ( From Layout ) ، جعبه ابزار ( Toolbox ) و پنجره طراحی فرم می
باشد .
نکته : چنانچه بعضی از این پنجره ها را نمی بینید ،
به این دلیل است که در آخرین اجرای ویژوال بیسیک آن پنجره ها بسته شده اند .
ویژوال بیسیک تغییرات در نحوه چیدمان پنجره ها را برای اجراهای بعد ذخیره
می کند .
تمامی پنجره های
موجود در محیط ویژوال بیسیک را می توانیم بوسیله دکمه Close در بالای آنها
ببندیم . در صورت نیاز برای باز کردن مجدد آنها می توانیم به منوی View
مراجعه کرده و فرم مورد نظر را نمایش دهیم .
همانطور که می دانید پنجره های موجود در محیط
ویژوال بیسیک به کناره های پنجره اصلی ویژوال بیسیک چسبیده اند . به این
خصوصیت Docking می گویند . چنانچه بر روی نوار عنوان هر یک از این دوبار
کلیک نماییم ، آن ها به صورت شناور در می آیند و آن ها را می توانیم در هر
کجای پنجره اصلی ویژوال بیسیک قرار دهیم . چنانچه مجدداً بر روی آن ها
دوبار کلیک نماییم خصوصیت Docking آن ها فعال شده و به کناره های پنجره
اصلی ویژوال بیسیک می چسبد .
برای تغییر اندازه هر یک از
پنجره ها عملیات زیر را انجام می دهیم :
- اشاره گر ماوس را به لبه پنجره
نزدیک می کنیم .
- با انجام
عمل Drag آن را به اندازه دلخواه در می آوریم .
همچنین برای تغییر موقعیت هر یک از پنجره ها اشاره گر ماوس را روی
نوارعنوان پنجره مزبور برده و با انجام عملیات Drag & Drap آن را به
موقعیت مناسب منتقل می کنیم .
همانطور
که دیدید در هنگام کار با ویژوال بیسیک می توان پنجره های اضافی را بست و
در هنگام نیاز مجدداً آن ها را فعال کرد . همچنین اندازه همه پنجره ها و
نحوه و محل قرار گرفتن آن ها را در پنجره اصلی ویژوال بیسیک می توان تغییر
داد . بدین صورت می توان محیط ویژوال بیسیک را برای برنامه نویسی به صورت
دلخوته درآورد .
پنجره Project Explorer
یک برنامه از قسمت های مختلفی از جمله فرم ها ،
ماژول ها ، کلاس ها و غیره تشکیل شده است . پنجره Progect Explorer اجزای
تشکیل دهنده یک برنامه را به صورت ساختار درختی نمایش می دهد و برنامه نویس
می تواند هر یک از اجزا را برای ویرایش یا حذف انتخاب کند .
برای هریک از اجزای برنامه که در Project
Explorer نمایش داده می شوند ، دو نام نمایش داده می شود . نام اول ، نام
شیء است که در برنامه جهت شناسایی آن شیء استفاده می شود . نام دوم که در
داخل پرانتز نمایش داده می شود ، نام فایلی است که اطلاعات مربوطه به آن
شیء را درخود نگه می دارد . ( البته این دونام ، لزوماً یکی نیستند )
همانطور که مشاهده می کنید در بالای پنجره
Project Explorer سه دکمه وجود دارد که در فرصتی دیگر به توضیح عملکرد آن
ها می پردازیم .