آموزش برنامه نویسی ویژوال بیسیک

از مقدماتی تا پیشرفته

آموزش برنامه نویسی ویژوال بیسیک

از مقدماتی تا پیشرفته

آشنایی با پنجره های موجود در حالت Standard EXE

بعد ازاین که ویژوال بیسیک را اجرا کردیم و نوع پروژه خود را Standard EXE انتخاب نمودیم ، وارد محیطی جدید خواهید شد . محیط ویژوال بیسیک در حالت Standard EXE شامل پنجره های پروژه ( Project Explorer ) ، خواص ( Properties ) ، طرح بندی ( From Layout ) ، جعبه ابزار ( Toolbox ) و پنجره طراحی فرم می باشد .
نکته : چنانچه بعضی از این پنجره ها را نمی بینید ، به این دلیل است که در آخرین اجرای ویژوال بیسیک آن پنجره ها بسته شده اند . ویژوال بیسیک تغییرات در نحوه چیدمان پنجره ها را برای اجراهای بعد ذخیره می کند .
تمامی پنجره های موجود در محیط ویژوال بیسیک را می توانیم بوسیله دکمه Close در بالای آنها ببندیم . در صورت نیاز برای باز کردن مجدد آنها می توانیم به منوی View مراجعه کرده و فرم مورد نظر را نمایش دهیم .
همانطور که می دانید پنجره های موجود در محیط ویژوال بیسیک به کناره های پنجره اصلی ویژوال بیسیک چسبیده اند . به این خصوصیت Docking می گویند . چنانچه بر روی نوار عنوان هر یک از این دوبار کلیک نماییم ، آن ها به صورت شناور در می آیند و آن ها را می توانیم در هر کجای پنجره اصلی ویژوال بیسیک قرار دهیم . چنانچه مجدداً بر روی آن ها دوبار کلیک نماییم خصوصیت Docking آن ها فعال شده و به کناره های پنجره اصلی ویژوال بیسیک می چسبد .
برای تغییر اندازه هر یک از پنجره ها عملیات زیر را انجام می دهیم :
  1. اشاره گر ماوس را به لبه پنجره نزدیک می کنیم .
  2. با انجام عمل Drag آن را به اندازه دلخواه در می آوریم .
همچنین برای تغییر موقعیت هر یک از پنجره ها اشاره گر ماوس را روی نوارعنوان پنجره مزبور برده و با انجام عملیات Drag & Drap آن را به موقعیت مناسب منتقل می کنیم .
همانطور که دیدید در هنگام کار با ویژوال بیسیک می توان پنجره های اضافی را بست و در هنگام نیاز مجدداً آن ها را فعال کرد . همچنین اندازه همه پنجره ها و نحوه و محل قرار گرفتن آن ها را در پنجره اصلی ویژوال بیسیک می توان تغییر داد . بدین صورت می توان محیط ویژوال بیسیک را برای برنامه نویسی به صورت دلخوته درآورد .
پنجره Project Explorer
یک برنامه از قسمت های مختلفی از جمله فرم ها ، ماژول ها ، کلاس ها و غیره تشکیل شده است . پنجره Progect Explorer اجزای تشکیل دهنده یک برنامه را به صورت ساختار درختی نمایش می دهد و برنامه نویس می تواند هر یک از اجزا را برای ویرایش یا حذف انتخاب کند .
برای هریک از اجزای برنامه که در Project Explorer نمایش داده می شوند ، دو نام نمایش داده می شود . نام اول ، نام شیء است که در برنامه جهت شناسایی آن شیء استفاده می شود . نام دوم که در داخل پرانتز نمایش داده می شود ، نام فایلی است که اطلاعات مربوطه به آن شیء را درخود نگه می دارد . ( البته این دونام ، لزوماً یکی نیستند )
همانطور که مشاهده می کنید در بالای پنجره Project Explorer سه دکمه وجود دارد که در فرصتی دیگر به توضیح عملکرد آن ها می پردازیم .
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد