آموزش برنامه نویسی ویژوال بیسیک

از مقدماتی تا پیشرفته

آموزش برنامه نویسی ویژوال بیسیک

از مقدماتی تا پیشرفته

ادامه ویژگی های ویژوال بیسیک

ویژگی محیط توسعه یافته مجتمع ( IDE )
در رابط گرافیکی ویژوال بیسیک تمام ابزارهای لازم برای ایجاد ، اجرا و خطایابی برنامه ها به صورت مجتمع قرار داده شده است تا برنامه نویس بدون احتیاج به استفاده از برنامه کاربردی دیگری بتواند به برنامه های خود را به سهولت و سرعت طراحی ، تولید ، خطایابی و اجرا کند.

IDE
مخفف عبارت Integrated Development Environment است و به معنی محیط توسعه یافته مجتمع است.

دسترسی به توابع API ویندوز

توابع API ، توابع داخلی ویندوز هستند که در فایل های خاصی با فرمت DLL ذخیره شده اند. ویژوال بیسیک این امکان را به برنامه نویس می دهد تا بطور مستقیم از این توابع استفاده کند. وقتی شما در برنامه خود از یک تابع API استفاده می کنید ، ویژوال بیسیک آن را احضار می کند و زمانی که کار تابع به اتمام رسید ، کنترل به برنامه برمی گردد و اجرای سایر دستورات را ادامه می دهد. سه فایل مهم که بیشتر توابع API را نگهداری می کنند ، عبارتند از :
User32.dll
GDI32.dll
Kernel32.dll
API
مخفف عبارت Application Programming Interface است و به مجموعه توابع داخلی ویندوز گفته می شود.
برنامه نویسی ساخت یافته ( Structural Programming )
برنامه نویسی ساخته یافته ، یکی از روش های برنامه نویسی است که برای تولید نرم افزار بکار می رود. در این روش یک برنامه به بخش های کوچکتر و مجزا از هم تقسیم می شود به صورتیکه خوانایی برنامه بیشتر و خطایابی آن راحتتر می شود. در نتیجه سرعت تولید نرم افزار بیشتر و هزینه آن کاهش می یابد. ویژوال بیسیک با استفاده از انواع رویه ها ( Procedure ) و توابع ( Function ) به خوبی این روش برنامه نویسی را پشتیبانی می کند.
ویژگی برنامه نویسی مبتنی بر شیء ( Object Based Programming )
برنامه نویسی شیء گرا یکی از آخرین روش های برنامه نویسی است که در آن یک برنامه به بخش های مجزایی به نام کلاس ( Class ) تقسیم می شود. اشیاء از کلاس ها بوجود می آیند و هر شیء مانند اشیاء فیزیکی در دنیای واقعی دارای یکسری خصوصیات ، اعمال ( متدها ) و رویداد است. یکی از ویژگی های مهم در این روش ویژگی وراثت در کلاس ها است.
ویژوال بیسیک 6 یک زبان Object Oriented کامل نیست اما بسیاری از امکانات لازم برای تعریف و کار با کلاس ها و اشیاء را دارد و به همین دلیل به آن زبان برنامه نویسی مبتنی بر شیئ Object Based می گویند. آخرین نسخه ویژوال بیسیک که از تکنولوژی Net. (دات نت ) استفاده می کند ، یک زبان Object Oriented کامل است.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد